Aktywność Ruchowa

Aktywność Ruchowa od najmłodszych lat 👫

Codzienna aktywność ruchowa jest bardzo ważnym i istotnym elementem zdrowego stylu życia. Badania wykazują, że „ruszamy się” już od 6/7 tygodnia życia. Ruchy są bardziej intensywniejsze, im płód staje się starszy. Ruchy płodu są skomplikowane, tj. : wykonywane są przewroty, machanie nóżkami i rękoma oraz kręcenie główką. Ruchy dziecka w łonie matki sprawiają przyjemność i są elementem wspomagającym prawidłowy rozwój. Dlaczego jest to istotny element? Ponieważ ruchy dziecka w łonie matki wyrabiają koordynację mięśniowo – nerwową, stymulują rozwój mózgu, wpływają na rozwój stawów i kości oraz kształtują zmysły dotyku, kinestezji, równowagi. Od czasu narodzin potrzebujemy aktywności ruchowej, która początkowo jest spontaniczna

nowe życie 💛

Aktywność ruchowa – korzyści kondycji psychicznej i fizycznej:

+ prawidłowy rozwój układu mięśniowego i szkieletowego

+ stymulacja rozwoju układu krążenia i oddechowego

+ pobudzenie rozwoju układu nerwowego

+ wzrost leukocytów (krimwinki odpowiadające za odporność

+ obniżenie poziomu CRP ( białko związane z ryzykiem infekcji dziąseł)

+ obniżenie poziomu cukru we krwi

+ obniżenie ciśnienia krwi

+ zapobieganie oteoporozie

+ ochrona przed miażdżycą

+ wzrost wytrzymałości mięśni

+ obniżenie poziomu złego cholesterolu

+ spalanie dużej ilości kilokalorii

+ utrzymanie prawidlowej masy ciała

dbanie o prawidłową masę ciała

+ mniejsza ilość tkanki tłuszczowej bez utracenia tkanki mięśniowej

+ zapobieganie różnym chorobom wieku dziecięcego (hartowanie organizmu)

+ poprawienie gospodarki lipidowej

+ korzystny wpływ na samopoczucie (wytwarzanie endorfin)

+ radzenie sobie z sytuacjami stresowymi

+wspomaganie leczenia depresji

+ wpływ na szybkość decyzyjności, planowanie oraz pamięć krótkotrwała i długotrwała

+ lepsze skupienie się na pracy i wykonywanych zadań

+ lepszy sen i efektywniejszy odpoczynek

+ poprawienie metabolizmu

+ apetyt

+ lepsza jakość życia i dłuższe życie

+ wzrastająca energia życiowa

energia i siła do życia

Czerp przyjemność z aktywności ruchowej

Przyjemność z aktywności fizycznej czerpią nie tylko dzieci. Odczuwamy ją również my ludzie dorośli i seniorzy. Podczas ruchu nasz organizm wytwarza hormony szczęścia, tzw. endorfiny

Zalecenia WHO– Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące ruchu:

°zaleca się dla dzieci i młodzieży w wieku 5-17 roku życia ruch ok. 1 godziny na świeżym powietrzu o średniej i wysokiej intensywności

°zaleca się aby dzieci wykonywały 3 razy w tygodniu intensywnie ćwiczenia(ogólnorozwojowe i wzmacniające mięśnie) , trwające 30 minut

°zaleca się aby dzieciom w wieku 1-3 lat stworzyć warunki do naturalnej ekspresji ruchowej, zgodnie z tym czym się interesuję, co najbardziej lubi robić i co sprawia mu największą przyjemność (plac zabaw, bieganie po trawie, piasku, wspinaczka, pokonywania toru przeszkód, zabawy na świeżym powietrzu), trwające najlepiej 30 minut

regularna aktywność ruchowa

° zaleca się dorosłym do 65 roku życia aktywność umiarkowaną, trwającą 30 minut dziennie

° zaleca się dorosłym od 18 roku życia bardzo intensywną aktywność ruchową, trwającą 20 minut przez 3 razy w tygodniu

° rekomendowane jest przejście 10 000 kroków dziennie przez osoby dorosłe dla zachowania dobrej formy fizycznej

° przy bólach kręgosłupa, karku i stawów zaleca się pływanie, chód z kijkami nordic walking, jazdę na rowerze. Ale również ćwiczenia jogi, Pilatesu lub taniec

Ruch to zdrowie

życie polega na ruchu i ruch jest jego istotą…
A. Schopenhauer

Odpowiednio dawkowany i regularnie wykonywany ruch to terapia i profilaktyka dla naszego zdrowia.. Jest to również bezpieczny i naturalny „lek” na całe życie

Brak aktywności ruchowej

Niestety, nie ruszając się regularnie i przyjmując bierny tryb życia negatywnie wpływamy na swoje zdrowie, sprawność funkcjonalną i samodzielność. Pogarszamy znacznie jakość życia

otyłość

Skutki braku aktywności ruchowej :

  • podwyższony poziom ryzyka występowania dolegliwości bólowych
  • złe samopoczucie
  • zmniejszenie objętości masy serca
  • przyspieszenie procesów starzenia się
  • choroby cywilizacyjne
  • upośledzenie przewodnictwa impulsów w sercu
  • spadek liczby erytrocytów
  • skrócony czas krzepnięcia krwi
  • obniżenie siły mięśni posturalnych
  • zmiany zwyrodnieniowe stawów
  • przedwczesna śmierć

Z bycia aktywnym fizycznie nie powinniśmy rezygnować, jeśli zależy nam na dobrej jakości życia i zdrowiu. Bez znaczenia jest jaka formę aktywności ruchowej będziemy uprawiać. Niech będzie to ruch, który sprawia nam wiele przyjemności, do którego będziemy chcieli wracać i uprawiać systematycznie z zaangażowaniem. Ciesz się zdrowym stylem życia, zdrowo się odżywiaj i ruszaj się z innymi 💛

dbajmy o zdrowie 💛

Dodaj komentarz